Hallava Cup 2019

Foorumit Tapahtumat Hallava Cup 2019

Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kiia 1 päivä, 2 tuntia sitten.

• Julkaisija

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Postauksia: 980
    • Lauman johtaja

Vuodesta 2019 alkaen aletaan järjestää jokavuotinen tapahtuma Hallava Cup, jonka tarkoituksena on kannustaa kävijöitä osallistumaan aktiivisemmin ratsastustunneille, keräämään merkkejä ja kirjoittamaan muutenkin tarinoita. Cupiin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta isommalla porukalla on tietysti aina kivempaa. Tapahtuma pidetään kuitenkin vain oman tallin kävijöille.

Cup on neljän kuukauden pituinen rupeama, joka sisältää kolme osakilpailua kussakin lajissa, sekä finaalin. Kaikki osakilpailut, sekä finaali ovat arvontaluokkia, mutta tarinoimalla ja kuvia piirtämällä voi hankkia lisäarpoja aina kutakin kilpailua varten. Jokaisella on lähtökohtaisesti 1 arpa, vaikkei olisi tehnyt yhtään tuotosta.

Hallava Cupissa kilpaillaan kolmessa lajissa: Kouluratsastus, Esteratsastus ja Hevosen hoito. Kaikki kilpailevat samassa luokassa, tason saa päättää itse. Hevosen hoito -kilpailut pitävät sisällään teoria osuuden ja käytännön tehtäviä, jotka vaihtelevat aiheeltaan kilpailusta toiseen.

Yksi ratsastaja saa osallistua kuhunkin lajiin vain kerran, yhdellä hevosella, mutta hevonen voi vaihtua kilpailusta toiseen, eikä esimerkiksi ratsastustunneilla tarvitse mennä aina kisahevosella. Rankingpisteet ovat siis henkilö- ei ratsukkokohtaisia.

Lisäarpoja saa kaikista hoitotarinoista ja ratsastustuntien/valmennusten maksuista samalla tavalla kuin normaaleja pisteitäkin tällä hetkellä saa. Eli jos kirjoitat tarinassasi yksityiskohtaisesti esteratsastuksesta, saat ne tavalliset 2 pistettä, jotka muutetaan suoraan lisäarvoiksi estekilpailuihin. Tai jos hoitotarinassasi kirjoitat lyhyesti kouluratsastuksesta, saat 1 koulupisteen, joka muutetaan lisäarvaksi koulukilpailuihin. Sosiaalisuus- ja hoitopisteistä (eli hoitotarinoista/muista tallitarinoista) saa lisäarpoja Hoitaja Cupia varten (kuitenkin korkeintaan 2lisäarpaa/tarina). Myös kaikista kuvista saa tähän lisäarpoja niin, että 1 kuva = 1 isäarpa. Eli myös kouluratsastuskuvasta lisäarpa ja rankingpisteet menevät Hoitaja Cupiin. Lisäarvat merkitään aina tulossa olevaan kyseisen lajin osakilpailuun.

Jokaisesta osakilpailusta jaetaan rankingpisteitä (1:10p, 2:8p, 3:6p, 4:4p, 5:2p, muut:1p), joita saa myös lisäarvoista niin että 2 lisäarpaa on 1 rankingpiste. Finaalissa arvotaan tulokset samalla tavalla kuin osakilpailuissakin ottaen sitä varten hankitut lisäarvat huomioon, mutta sijoituksista saatuihin rankingpisteisiin lisätään kaikki lisäarvoilla ja osakilpailuista hankitut rankingpisteet ja näistä syntyvät Hallava Cupin finaalin tulokset.

Ilmoittaudu alle missä tahansa vaiheessa ennen finaalia, mutta lisäarpoja aletaan kerätä aikaisintaan 12.8. tai ilmoittautumisesi jälkeen. Kerro ilmoittautumisesi yhteydessä laji, ratsusi ja kilpailutasosi. Voit halutessasi vaihtaa hevosen kilpailukohtaisesti aina kunkin osakilpailun yhteydessä.

Osakilpailut:
    25.8. Koulu / Hoito
    8.9. Este
    22.9. Koulu / Hoito
    6.10. Este
    20.10. Koulu / Hoito
    3.11. Este
    24.11. Finaali

Ranking:
    Koulu
    12p Elina – Celle (heB) 0+0+1 la
    11p Rhea – Tähkä (heA) 2+0+2 la
    10p Nio – Fonzie (heB) 2+0+ la
    10p Niko – Väiski (heC) 1+2+ la
    9p Alva – Hauska (heA) 3+1+2 la
    9p Kassu – Olmi (heA) 0+0+ la
    3p Elyssa – Sissi (heB) 0+0+la

Esteet
    18p Emily – Molly (80cm) 5+4+ la
    16p Sora – Vaakku (80cm) 0+0+
    10p Nio – Fonzie (80cm) 2+0+ la
    10p Kassu – Olmi (90cm) 0+0+
    6p Elina – Celle (80cm) 0+0+

Hoito
    20p Alva 3+4+2 la
    12p Sora 0+0+ la
    12p Nio 0+0+ la
    10p Elina 0+0+2 la

• #6778 Vastaus

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Lauman johtaja

Hallava Cupin ensimmäinen osakilpailu käydään sunnuntaina 25.8. klo 10 alkaen. Viimeinen mahdollisuus jälki-ilmoittautua ja hankkia lisäarpoja on lauantaina klo 23.59. Sen jälkeen tehdyt tuotokset antavat lisäarpoja seuraavaan osakilpailuun jossa kyseisiä lajeja kilpaillaan, eli kolmanteen.

Kilpailupäivästä saa kirjoittaa tarinoita ja piirtää kuvia, postaa ne alle. Jos kirjoitat ennen varsinaista kilpailupäivää, hyödyttävät lisäarvat sinua tässä osakilpailussa. Mutta tuotoksia on mahdollista tehdä myös tulosten ilmestymisen jälkeen, jolloin lisäarvat hyödyttävät seuraavassa kyseisen lajin osakilpailussa.

Jos haluat kisata jollain muulla kuin aikaisemmin ilmoittamallasi hevosella, voit tehdä vaihdoksen ilmoittamalla siitä launataina klo 23.59 mennessä.

Päivä alkaa kouluratsastusosuudella, siten että ensin ratsastetaan helpommat radat. Verryttely tapahtuu maneesissa ja itse radat ratsastetaan ulkokentällä. Rata aloitetaan kouluaitojen sisäpuolelta, jolloin sen saa luonnollisesti kiertää muutamaan kertaan ennen radan aloitusta. Tuomarina toimii tuttuun tapaan Aleksi. Ratsukoilta toivotaan siistiä pukeutumista, vaikka kyseessä ovatkin oman tallin kisat. Valkoiset housut ja kisatakki eivät ole pakolliset.

Palkintojenjako tapahtuu heti kaikkien ratsastettua ratansa, kolme parasta ratsukkoa palkitaan ruusukkein ja pienin esinepalkinnoin.

Hevosenhoito-kilpailu aloitetaan teoriaosuudella, jossa kysytään monivalintakysymyksiin tietoja hevosen luontaisesta käyttäytymisestä ja sen hoitamisesta. Puolituntisen kokeen jälkeen siirrytään käytännön osuudelle, joka toteutetaan siten, että jokainen kisaaja käy kiertämässä vuorotellen eri suorituspisteitä. Esimerkiksi: Mene Mollyn karsinaan ja laita sille pintelit jalkaan. Näytä satulahuoneessa satulan ja suitsien osat. Taluta ulkona Oreota oikeaoppisesti. Puhdista Pilkun kaviot. Suorituksia valvovat henkilöt ovat silmä tarkkana ja rokottavat pienimmästäkin virheestä. Pisteiden laskun jälkeen parhaiten onnistunut kisaaja palkitaan pienellä tavarapalkinnolla.

Kun hevoset on hoidettu ja paikat talkoovoimin siivottu entiseen kuntoonsa (mm. kouluaidat kannettu pois) kokoonnutaan porukalla grillipaikalle ja jatketaan iltaa iloisissa merkeissä.

Tulokset:
    Koulu
    1. Rhea – Tähkä (heA) 10p
    2. Alva – Hauska (heA) 8p
    3. Nio – Fonzie (heB) 6p
    4. Niko – Väiski (heC) 4p
    5. Elina – Celle (heB) 2p
    6. Kassu – Olmi (heA) 1p
    7. Elyssa – Sissi (heB) 1p

Hoito
    1. Alva 10p
    2. Elina 8p
    3. Sora 6p
    4. Nio 4p

• #6837 Vastaus

Niko
    Osallistuja
    • Postauksia: 22
    • Maitovarsa

25.08.2019 – KISATARINA
    Niko & Väiski
    Helppo C
    4. sija

Otin pari askelta taaemmaksi tarkkaillakseni Väiskin ulkonäköä. Joo-o ruuna oli ihan kilparatsun näköinen lakatuissa kavioissaan ja letitetyssä harjassaan. Olin varta vasten tullut ajoissa tallille letittääkseni ruunan harjan täyteen lettejä – ihan vain koska Alva ja Rhea olivat tohkeissaan selittäneet edellispäivänä, miten kauniin kisakampauksen Väinön pitkään harjan saisi. Letit olivat oikeastaan aikas päheet, ei hassummin tehty ensikertalaiselta.
    Väiski seisoi satuloituna käytävän keskellä. Se tuijotti minua korvat hörössä minun arvioidessani sen ulkonäköä. Minä ja Väiski saataisiin vähintäänkin hyvännäköisyydestä pointseja. Ruunalla oli hieno valkoinen satulahuopa ja valkoiset pintelit. Ihan Hallava Cupia varten ostin.

Tallissa kävi melkoinen kuhina ja Rhea valmisteli hevostaan aivan Väiskin takamuksen takana. Tyttö näytti tappelevan Tähkän hännän kanssa.
    – Tarviiko sitä häntääkin noin tuunata? Kysyin tytöltä virnistäen. Rhea mulkaisi minua leikillään ja siirsi katseensa takaisin hopeiseen häntään.
    – Haluun tähänkin letin, Rhea vastasi. – Saanks mä muuten kysyä mitkä noi sun letit on?
    Tyttö nyökkäsi Väinön suuntaan ja käännyin katsomaan takaisin ruunaa.
    – Mikä vika mun leteissä on? Kysyin muka loukkaantuneella äänellä.
    – No me luultiin että oisit tehnyt sille jonkun yhden ison palmikon tai sellaisen verkkokampauksen, eikä miljoona eri lettiä roikkumaan sen kaulasta, Rhea nauroi ja letitti samalla Tähkän häntää.
    Tuijotin Väiskiä. Kieltämättä ruuna näytti vähän joltain hippihepalta, jolta roikkui rastat päässä. Mutta me näytettäisiin Väiskin kanssa, miten hippienergialla voitetaan!

Alkuverkka oli sujunut Väiskin kanssa hyvin. Meidän vuoro oli heti ensimmäisenä, mikä aiheutti minulle vatsan väänteintä. Ohimollani loisti pieni punainen finni, varmaan tullut kovasta kisastressistä. Väiski oli onneksi verkassa hyvän tuntuinen, vähän se kävi ehkä kierroksilla, mutta sillä oli korvat tallella. Mikä tuuri, että Väiskillä oli näin hyvä työmoraali – olisin varmaan jo nielemässä hiekkaa jos joutuisin vähääkän hankalemman hevosen kanssa tekemään yhteistyötä. Olin mennyt maneesiin hyvissä ajoin ja verkannut ruunan huolella, sillä tiesin Väiskin tarvitsevan aikaa ennen kuin se näytti parasta puoltaan.
    Nimeni kuulutettiin ja vilkaisin kauhulla maneesin ovea vahtivaa tyttöä. Tästä se lähtee!

Meidän kisat meni ihan ookoosti. Väiski pysyi alkutervehdyksen aikana paikoillaan tarvittavat sekunnit, mutta silti se onnistui lähtemään ilman lupaani liikkeelle. Kukaan ei kuitenkaan tajunnut Väiskin ottaneen varaslähdön, mutta itseäni ärsytti ruunan ennankointi – se huomasi heti kun olin aikeissa pyytää sitä eteenpäin.
    Väiski oli kentällä vähän hermona, johtuen ehkä siitä kun siirryimme rauhaisasta maneesista kentälle, jonka ympärillä keikkui yleisöä. Menimme ehkä vähän vauhdilla radan, mutta yritin parhaani mukaan ratsastaa tiet kunnolla.
    Väiski sivalsi häntäänsä useaan otteeseen, se olisi halunnut mennä lujaa. Mutta mielenosoituksistaan huolimatta ruuna pysyi haluamassani tahdissa. Kiemurauralla Väiski yritti oikaista ja puksuttaa mutkat suoriksi ja jouduin käyttämään selkeämpiä apuja.
    Kumarruin teatraalisesti lopputervehdyksessä, kun pahin jännitykseni oli mennyt ohi. Yleisöltä tuli taputukset ja yritin nauttia saamastani huomiosta.

Menin takaisin maneesiin tekemään loppuverkkoja samalla kun Helppo B starttasi Nio ja Fonzie nokkaratsukkona. Maneesissa verkkasi ratsutallista tuttu Elyssa sekä Elina Cellellä. Väiski kävi kuumana radan jälkeen, mutta rauhottui kun annoin sille pitkät ohjat. Ruuna pärskähteli raikuvasti maneesissa ja itse irrotin jalkani jalustimesta. Jalat tuntuivat veteliltä jännityksen jälkeen tai oikeastaan koko kroppa tärisi lihasväsymyksen takia. Väiski kulki reipasta käyntiä uralla ja piti korvia töttöröllä.

Vielä pari ratsukkoa oli starttaamatta, kun vein Väiskin karsinaansa odottelemaan tuloksia. Sidoin ruunan kaltereihin siltä varalta, jos se vaikka saisi päähänsä piehtaroida satulansa kanssa.
    – Ootteleppa kamu vielä hetki, kuiskasin sille ja suljin karsinan oven. Ehtisin vielä katsoa Kassun suorituksen. Astelin reippaasti kentälle, jossa poika jo veti vastalaukkaa hannoveriläisellään.
    – Hei, kuului Alvan ääni.
    – Aa moi, moikkasin tyttöä ja tein Alvalle tilaa aidan vierellä. – Eikö sun vuoro ollut just?
    – Eei, mä olin jo ennen Rheaa. Äiti pitää Hauskalle seuraa tallissa, Alva vastasi.
    – Voi hitto, oisko mun pitänyt pyytää äitiä katsomaan Väiskin perään, murjaisin ja raavin päätäni hypärän alta. En malttanut riisua kypärää pois, vaikka remmin olin jo aukaissut.
    – Kyllä se varmaan pärjää hetken yksinkin. Teillä meni muuten aika hyvin Väiskin kanssa, Alva sanoi.
    – Ai hyvin? Tuntui kuin Väiski olisi ollut täynnä muurahaisia, se oli kokoajan pinkomassa pois alta ja muutenkin koko paketti meinasi leviävän käsiin, valitin ja virnistin perään.
    – No mut eipä levinnyt, se oli hyvä suoritus. Piste, Alva tokaisi ja katsoi minua tuimasti.
    – Okei okei, uskotaan sitten, virnistin tytölle ja nostin käteni ylös antautumisen merkiksi. – Miten teillä meni?
    Alvan suu meni tiukaksi viivaksi ja tyttö levitti käsiään.
    – Ei mitään hajua! Tyttö naurahti. – kai se ihan hyvin meni, ainakin tuntui että Hauska on tosi hyvin hallinnassa.

Harmitti, etten ehtinyt nähdä Alvaa ja Hauskaa. Mutta uskoin tytöllä menneen hyvin, ainakin verrattuna minuun ja Väiskiin.
    Kassu poistui kentältä ja jäimme odottelemaan tuloksia. Tuloksissa ei kestänyt kauaa, olihan nämä tallikisat eikä osallistujiakaan ollut paljoa. Kävin noutamassa Aleksilta lapun, mihin meille oli merkattu 4. sija. Hymy nousi korviini asti, minusta neljäs sija oli tosi hyvin ekaksi kerraksi. Väiski sai kehuja selkeästä temponmuutoksesta ja lennokkaasta ravista. Noottia tuli ratsastajan huonosta ryhdistä ja teiden oikaisemisesta. Vilkaisin viimeistä lausetta ja perässä keikkuvaa hymiötä. ”Ratsastaja voisi rentoutua ja hymyillä vähän enemmän :)”
    Jäin kentän laidalle notkumaan muun yleisön seuraksi, ja pian kolme parasta kouluratsukkoa tulivat palkintojenjakoon. Rhea ja Tähkä tuli ykköseksi, Alva ja Hauska kakkoseksi ja kolmanneksi tuli Nio ja Fonzie. Kaikki kolme ratsukkoa seisoivat kentän keskellä Aleksin jakaessa ruusukkeet ja palkinnot heille. Pian kolmikko lähtivät kiertämään kunniakierrostaan ja minä taputin aidan takana kuin mielipuoli.

Siivosimme porukalla jälkemme pois kentältä ja maneesilta, kun hoito-osuus oli tullut valmiiksi. Hevoset olivat tyytyväisinä karsinoissaan ja nauttivat parhaillaan iltaheinistään. Kannoimme kouluaitoja pois Elinan kanssa samalla kun Kassu ja Nio raahasivat koristeita pois.
    – Celle pelkäsi kuollakseen sitä katsomossa olevaa pientä lasta. Sillä oli sellainen hologrammireppu mukana niin arvaa tykkäskö se siitä! Elina puuskahti ja pyöritteli silmiään.
    – Joo Väiski kyttäsi ihan samaa! Naurahdin ja laskin aidan alas. – Kumma että jotkut ihmiset ei tajua että tallille ei kannata laittaa kaikkein räikeimpiä vaatteita.
    – Niimpä, vieläpä kun se aurinko oikein nappasi siihen reppuun kiinni, Elina jatkoi.
    – Mää meinasin jo hakea raybanit tallista… vitsailin ja virnistin perään.

Meillä meni siivoamisessa ehkä tunti. Kokoonnuimme kaikki vielä tallin pihalle juttelemaan ja Aleksi paljasti ostaneensa meille grillattavaa. Alvan äiti oli jo lähdössä kotiin, mutta Alva halusi vielä jäädä grillaamaan muiden kanssa.
    – Mä voin viedä Alvan kotiin! Tarjouduin tytön äidille ja lehahdin samalla punaiseksi. – Tarkoitan, voin tuoda kenet tahansa täältä kotiin jos joltain uupuu kyyti.
    Alvan äiti naurahti ja käski meidän ajaa varovasti.
    Menimme talliporukallamme takapihalle, missä Aleksin puoliso Emmi jo grillasi makkaroita ja jotain pihvejä. Vesi herahti kielelleni ja menimme jo Kassun ja Nion kanssa grillille tönimään toisiamme.
    – Mä otan ensimmäisenä! Kassu huudahti ja tuli paperilautasensa kanssa Emmin eteen.
    Aleksi ja Emmi ruokkivat meidät ihan kunnolla, ja itsekin painoin neljän perunan lisäksi pihvin ja makkaraa. Okei, otin vielä yhden makkaran lisää. Elina hämmästeli ääneen, kuinka paljon me pojat syötiin.
    – Ilman ruokaa ei oo tätä, tokaisin ja osoitin hauistani.
    Kassu siristi silmiään ja tuijotti käsivarttani.
    – Mitä siinä on, en näe mitään, poika vitsaili.

Söimme kaikeassa rauhassa ja hämäräkin jo laski. Aleksi kiitti meitä hyvästä päivästä ja kehui tallihenkeämme.
    – Jokainen kävijä on tallille tärkeä. Hoitajille iso kiitos, että jaksatte hymyillä joka päivä ja huolehditte hevosista. Tuntilaisetkin viihtyvät täällä paremmin, kun hoitajat ottavat heidät huomioon ja auttavat tunneille. Oletteko huomannut, miten moni tuntiratsastajista tulevat viettämään aikaa tallitupaan teidän kanssa? Uskokaa tai älkää, näin ei ole aina ollut, Aleksi kertoi ja me kaikki nyökkäsimme. Mies oli aivan oikeassa, jokaisella meistä oli vaikutusta asiakkaiden viihtyvyyteen – vaikka tavallaan me itsekin oltiin niitä asiakkaita.
    Keskustelumme venyi vielä lähes tunnilla, kunnes Elina totesi joutuvansa lähtemään nukkumaan.
    – Joo mullakin on jo kotiintuloaika, tokaisin virnistäen.
    Me kaikki nousimme pöydästä ja kasasimme lautaset yhteen pinoon. Emmi käski meidän jättää tiskit hänen murheeksi, joten me kiitimme paria hienoista tallihenkisistä kisoista ja ruoasta.

Moikkasimme kaikki toisillemme ja Aleksi käski meidän olla ihmisiksi.
    – Ainahan me ollaan, Nio oli huikannut miehelle.
    Vilkutimme kaikki toisillemme hyvästit ja loikkasimme omiin kyyteihimme. Kassu ja Nio lähtivät kahdestaan, Elina yksin ja Rhea jonkun jätkän mukaan.
    – Missä sä asuitkaan? Kysyin Alvalta ja aukaisin puhelimen navigaattorin.
    – Ihan keskustassa, sen K-marketin vieressä, tyttö vastasi ja tuijotti puhelintani.
    – Hä? Ei voi olla totta! Niin mäkin, huudahdin ihmeissäni. – Asun siinä tumman värisessä. Semmonen tiilen värinen.
    – Mä oon siinä viereisessä, siinä valkoisessa, Alva vastasi.
    – No en mä tätä mihinkään tarvii, totesin ja laskin puhelimen mukitelineeseen.
    – Mitä sä yksin asut? Etkö sä ollut 16 tai 17? kysyin tytöltä.
    Kotimatkamme meni rauhaisasti ja kumpikin meistä puhui koko matkan ajan kuin papupata. Vasta parkkikatoksellani lakkasimme höpöttämästä, ja tiemme erosivat.
    – Huomiseen! Alva huudahti kaukaa.
    – Huomiseen! Huusin tytölle takaisin ja vilkutin.

//Ääääh ja mä ajattelin tehä kivan pikku kisatarinan, mutta täähä venyikin reippaasti. 😀 en jaksanut edes lukea tätä läpi eli voi olla että on jotain hassujakin kohtia.

• #6838 Vastaus

Aleksi
      Ylläpitäjä
      • Lauman johtaja

Tää oli ihan sika kiva! Se vaan että Aleksi ja Emmi eros jos 2013 jouluna mut ei se mitään, pikku vikoja :’D Jos haluut korjata niin voit vaihtaa Emmin Elyssaksi ja ottaa pariskunta viittaukset pois niin se on ihan bueno!
      Tykkään ihan sikana tästä Niko – Alva – Rhea kolmikosta, kiva kun ootte ottanu toisianne tarinoihin niin paljon. Saat 2hp 2sp 2kp ja 2 kisapistettä

• #6854 Vastaus

Niko
      Osallistuja
      • Postauksia: 22
      • Maitovarsa

Aaaa voi eiii😂 siis mä yritin etsiä joka paikasta jotain tekstiä Emmistä, ja näin vain tuolla historia -sivulla Emmistä tekstiä. Mietinki vähän et miksei Emmiä oo näkynyt tallilla… Mutta mä muokkaan vähän tota tarinaa!

• #6840 Vastaus

Alva Ainio
    Osallistuja
    • Postauksia: 25
    • Koulutuksen tarpeessa

25.8.2019 – Hallava Cup, ensimmäinen osakilpailu

Suljin Hauskan mustien suitsien viimeisiä solkia ja yritin saada jännittämiseni kuriin. Oli vasta Hallava Cupin ensimmäinen osakilpailu ja minua jännitti jo näin paljon. Toisaalta olin viimeksi kisannut noin, köh köh, viisi vuotta sitten, joten kai se oli ihan aiheellista. Hittolainen, ajattelin kun katsoin kelloa. Meidän kisa vuoromme alkaisi kohta ja sitä ennen pitäisi vielä ehtiä verkkaankin. Nappasin Hauskan ohjista kiinni ja lähdin taluttamaan lettipäistä tammaa maneesille päin verkkaa varten. Olin saanut myös äidin raahattua tallille mukaan, lähinnä kuvaus avuksi vaikkei hän mikään hevosihminen kunnolla ollutkaan. Tosin kukapa ei nyt voisi vastustaa näiden kauraturpien voimaa.

Maneesissa oli paljon tilaa verkkailla joten teimme ihan kunnon avaavaa uralaukkaa pitkän pätkän. Tietenkin äidin huolestuneilla lausahduksilla höystettynä. Tämän jälkeen siirryimme vielä kertaamaan muutaman pohkeenväistön ja keskiravin. Hauska tuntui kumman yhteistyö haluiselta ja taputtelin sitä tämän tästä. Kertasin äidille vielä monen monta kertaa, että muistaakin sitten kuvata sen radan eikä vain jäädä tuijottelemaan. Se nimittäin sattui olemaan meidän ihan ensimmäinen yhteinen rata. Saatuamme verkat hyvin päätökseen, äiti lähti katsomon suuntaan ja ratsastin tammaa kohti kenttää ja oman vuoron alkua. ”Tsemppiä!” Rhea huudahti kun kävelimme radalle. Oioin harmaata puseroani ja suoristi ryhtini. Se on sitten menoa nyt.

Rata meni omaan mieleen ihan hyvin. Tervehdys oli vähän hätäinen ja laukka vähän puskemista, mutta kai nyt kun Hauskan olin tuntenut vasta sen kaksi kuukautta eikä yhteistyö vielä ollut mitään priimaa. Hymyilin koko hammas rivillä, kun taputtelin tammaa molemmin käsin poistuessamme radalta. Katsojat antoivat jonkin näköiset aplodit ja huiskutin kättäni äidille, joka näytti peukkuja katsomon reunalta. Ratsastin Hauskan loppu verkkojen kautta tallin pihalle. Jalkani tärisivät, kun laskeuduin selästä ja pieni päänsärky tykytti ohimoilla jännityksen takia, mutta muuten olo oli loistava. Talutin tamman talliin ja käskin äitiä vartioimaan sitä hetken. Äidin ilme oli lievästi sanottuna hölmistynyt, kun sanoin vain, että pidä riimunnarusta kiinni äläkä päästä sitä käytävälle tai piehtaroimaan satulan kanssa. Alku kankeuden jälkeen blondi äitini ja rapsuttelemaan Hauskaa otsasta, ponin itse nauttiessa. Itse repäisin tiukan kisa nutturan auki ja painelin ponnari hulmuten kentän laidalle muiden suorituksia urkkimaan.

Nikon kanssa rata ajatuksia purkaen ja Kassun ja Olmin yhteistyötä katsellen aika kului nopeasti ja pian saimmekin jo tietää tulokset ja nähdä arvostelupaperit. Hauskan kanssa saatiin hyvää palautetta tasaisesta rytmistä ja näteistä laukannostoista. Ilmeeni oli hyvin, hyvin hämmästynyt, kun vihdoin älysin katsoa sijoituksemme. Toinen sija ensimmäisistä kisoista ja vielä helppo A luokasta. Rhea vieressäni nauraa räkätti ilmeelleni ja minä nauroin vielä pahemmin, kun Rhea sai sijansa selville. ”Tyyppi on ollu täällä ehkä kuukauden ja heti tuut ja viet ekan sijan!” sain sanotuksi hekotukseni seasta. Alkushokista päästyäni älysin hakea Hauskan tallista palkintojen jakoa varten. Äiti siellä edelleen nökötti ja rapsutteli sitä ja oli se ihan ylpeä kun kerroin toisesta sijastani vaikkei juuri näistä asioista ymmärtänytkään. Äiti auttoi minut Hauskan selkään ja yritin jotenkin saada suittua kasaan räjähtänyttä ponnariani. Luovutin kuitenkin kentän portilla ja annoin vain hymyni ylettyä korvasta korvaan.

Koulu osuuden jälkeen oli enää hoito-osuus, jota odotin innolla. Hoitaminen oli aina ollut minulle tärkeää ja muutenkin oikein mielekästä puuhaa. Valeran satulointia lukuunottamatta hoito hommatkin meni odotettua paremmin. Kun talkoo voimin oltiin vihdoin saatu siivous valmiiksi, ilmoitti äiti lähtevänsä kotiin. Hetken pähkäilin miten ihmeessä aijon päästä kämpälle, kun äidin kyydillä olin tullut ja oma pyörä seisoo takapihalla. Rheaa tulee poikaystävänsä hakemaan ja muiden autoihin ei tainnut mahtua. Yllätyin siis toden teolla, kun Niko tarjosi kyytiä ja punastui hieman. Suostuin kiitollisen hämmentyneenä ja sanoin äidille heipat.

”Pojat, pojat, me ei olla eläintarhassa!” nauroin Kassun, Nion ja Nikon, tuuppiessa toisiaan grilli jonossa. Sain Kassulta vrinistyksen vastaukseksi ”Ei ollakkaan. Me ollaan tallilla, joka menee ihan tarpeeks läheltä.” hän vastasi. Suu täynnä hyvää grilli ruokaa yritin selittää Elinalle radan fiiliksiä ja kuunnella Nion selitystä Fonzien tarha toilailuista. Hassua, että tulin tänne vasta muutama kuukausi sitten ja nyt jo tälläsellä ratki riemukkaalla porukalla ollaan liikenteessä, ajattelin juodessani cokista pahvimukista ja nauroin mukana Elinan ihmettelylle, poikien ruoka määrästä. Aleksi piti jonkinlaisen kiitos puheen meidän osallistumisesta tallin toimintaan, mutta pakko sanoa, että minulta meni varmaan puolet ohi ihan vaan nauttiessa hämärtymisestä ja viilenevästä loppu kesän illasta.

Lähdön hetken koittaessa jokainen maleksi omille kyydeilleen ja sanoi vielä heipat. Itse istuin Nikon mustan BMW:n kyydissä, pojan kysyessä asuin paikkaani. ”Ihan keskustassa, sen K-marketin vieressä,” vastasin ja katsoin Nikon ojennetussa kädessä olevaa kännykkää. Hämmästelin suuresti miten asuimmekaan niin lähekkäin, ilman, että aikaisemmin olisimme toisiamme missään nähneet. Jätkä ihmetteli yksin asumistani ja arvuutteli ikääni. ”Kyllästyin vanhempien riitelyyn, ja muutin omilleni. Enkä mä sitä paitsi yksin asu. Mulla on kolme vuotias kolli kotona. Ja ihan kuule 19 olen,” vastasin nauraen hieman alakanttiin menneille ikä arveluille. Höpisimme koko matkan jostain jollain lailla tärkeästä ja sitten kovin turhastakin, että matka meni kovin nopeasti. Niko pysäköi kauniin tiili talon parkkikatoksen alle ja nousin autosta. Toivotimme heipat ja lähdimme molemmat omia kotejamme kohti. Kovin mukava toi Niko, ajattelin kun avasin koti oveani ja tervehdin samalla Vikkeä, joka puski heti jalkoihin kiinni.

• #6841 Vastaus

Aleksi
      Ylläpitäjä
      • Lauman johtaja

Tää oli tosi hyväntuulinen tarina. En osaa ees sanoa mikä oli lemppari kohta kun siinä oli niin paljon hyvää! Saat 2hp 2sp 1kp ja 2 kisapistettä

• #11867 Vastaus

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Lauman johtaja

Hallava Cupin toinen osakilpailu käydään sunnuntaina 8.9. klo 13 alkaen. Tällä kertaa vuorossa on esteosuus. Verryttely tapahtuu maneesissa ja itse kilpailusuoritus ulkokentällä. Rata rakennetaan talkoovoimin klo 12. Esterata koostuu 12 esteestä, joista yksi on sarjaeste. Radalla on useampia suhteutettuja välejä ja muutama tiukka käännös. Pystyjen ja oksereiden lisäksi radalla on yksi lankkueste ja yksi muuri. Radalla ei ole uusintaa, jolloin sekä estevirheet että nopeus ratkaisevat tulosjärjestyksen. Kun kaikki ovat ratsastaneet radan omassa maksimikorkeudessaan, julkistetaan tulokset ja kaksi parasta ratsukkoa kutsutaan palkintojen jakoon ja kunniakierrokselle.

.

Tulokset
    1. Emily – Molly 10p
    2. Nio – Fonzie 8p
    3. Sora – Vaakku 6p
    4. Kassu – Olmi 4p
    5. Elina – Celle 2p

• #15795 Vastaus

Emily
    Osallistuja
    • Postauksia: 167
    • Perus pullaponi

Hallava Cup, ensimmäinen osakilpailu, 8.9.2019

8.9.2019
    Astelin tihein askelin sisään talliin. Kannoin mukanani suurta treenikassia, johon olin sullonut kaiken varavarusteista sadekamppeisiin. En ymmärrä miten olin taas onnistunut pakkaamaan niin suuren määrän tavaraa, vaikka kyseessä olivatkin vain kotitallin kisat. Olin silti hieman hermostunut, mutta huomatessani Mollyn tarhassa, ajatukseni kuitenkin siirtyivät siihen. Tai no, en tiedä oliko se loppujen lopuksi yhtään parempi kuin kisoista hermoileminen, sillä peto oli irto siinä vaiheessa kun tajusin Mollyn olevan yltä päältä kurassa. Tamma seisoi tarhassaan puoli unessa, eikä vaikuttanut olenkaan huomaavan, että avasin tarhan portin.
    ”Ei ei ei ei ei, Molly ei!” Voihkaisin portilta epätoivoisena, jolloin tamma tajusi olemassa oloni. Se katsoi minua hölmistyneenä, mutta lähti sitten kävelemään minua kohden siltä varalta, että taskussani saattaisi olla pari porkkanan palaa. No ei ollut. Siinä tilanteessa tein maailman nopeimman hevosen sisälle talutuksen ja aloin purkaa harjakoriani. Minulta oli pitkin hallavassa oloani kertynyt monenmoisia harjoja sekä putiloita, joista suurimmasta osasta en edes ollut varma, että mitä ne pitäisivät sisällään. Noh, oli siis aika tutkia harjalaatikko läpi.

Pienen etsinnän jälkeen löysin kaappini syvyyksistä kuitenkin magic brushin, kaviolakkaa sekä show shineä. Ehkäpä me tällä selvittäisiin edes jotenkin hyvän näköisinä radalle. Aloin harjailla Mollya ja pian tunsin oloni jopa hieman hölmöksi. Aikaa verryttelyn alkuun oli vielä tunti, ja meidänkin vuoromme taisi olla vasta viimeisten joukossa. Lisäksi kyseessä olivat kotitallin kisat, ja näemmä minä siltikin panostin Mollyn, sekä omaan ulkonäköön melko paljon. Noh, kisatakin olin jättänyt kotiin, enkä mä varmaan aikonut laittaa Mollylle sykeröitä, joka tosin oli aika iso harppaus mulle. Hetken mietiskelyn jälkeen ajatukseni karkailivat taas Mollyyn, ei vieläkään hyvällä tavalla. Karvanlähtöaika nimittäin. Siinä vaiheessa minun olisi vain tehnyt mieli kaivaa Aleksin toimiston nurkista imuri, ja käyttää sitä karvan irroittajana.

Tunti kului yllättävän nopeasti, ja pian löysimmekin kaikki itsemme verryttelykentältä kisaratsujemme selästä. Olin ajatellut, että olisin edes hetkeksi aikaa kerennyt mennä valmistelemaan esterataa, mutta kaikki aika hupeni valmisteluun, radan kertaukseen ja epämääräiseen hihittelyyn kisaavien ratsastajien kanssa. Vaikka tallissa tunnelma oli ollut melko letkeä, verryttelyalueella kaikki olivat hiljaa. Hiljaisuus ei loppujen lopuksi kauaa kestänyt, kun aloittelimme verryttelyä. Ihmiset keskustelivat pienesti ja alkoivat suurimmaksi osaksi keskittyä itse verryttelyyn.
    Molly tuntui verryttelyssä melko reippaalta, ja laukat nousivat rivakasti. Tulimme verryttelyssä muutaman 60cm hypyn ja muutaman 70cm hypyn, vähän ennen radalle menoa otimme pari 80cm estettä. Molly oikein yllätti minut sillä, kuinka hyvin se hyppäsikään! -Verryttelystä jäi siis oikein hyvä fiilis, sitten olisi vielä itse rata jäljellä.

Odottelimme vuoroamme kävelemällä pientä ympyrää. Tuntui kuin odottelussa olisi mennyt ikuisuus, ja se jos joku mikä minua ärsytti.
    Ei aikaakaan, kun jotenkin olimme kuitenkin päätyneet radalle. Sain luvan aloittaa radan ja pienen hermostuksen lomassa nostin Mollylle laukan. Molly lähti reippaana laukkaamaan tasaisillaan askelilla eteenpäin, minun ohjaillessa sitä ensimmäiselle esteelle. Samassa katosi kaikki jännitys ja aloinkin nauttia tilanteesta. Ensimmäisen hypyn Molly pomppasi suurella loikalla ja jatkoikin siitä sitten kiitäen seuraavalle okserille. Vähän sain Mollya rauhoitella, mutta hyvä tahti löytyikin jo nopeasti. Itse hypyt sujuivat hienosti, ja itse tunsin oloni hieman hölmöksi, sillä ylisuoritus oli huomattavaa. Loppujen lopuksi se kuitenkin kannatti, sillä radan jälkeen olin erityisen tyytyväinen Mollysta!

Onnellisena taputtelin Mollya kaulalle, radan jälkeen kävellessä. Tamma tallusteli kaula pitkänä, leppoisasti eteenpäin ja hieman hörähteli. Ratsukoita ei ollut montaa, joten tulokset tulivat piakkoin julki. Kävi ilmi, että olimme Mollyn kanssa voittaneet koko luokan! Hieman kankeana ohjailin Mollyn palkintojen jakoon ja pian siitä kunniakierrokselle. Hymy paistoi kasvoillani ja Mollykin vaikutti olevan ihan tyytyväinen omaan saavutukseensa, ja siitä sainkin kuulla muutamalla pukilla.

Kunniakierroksen jälkeen kävelin vielä hetken Mollyn kanssa ja kipusin sitten alas satulasta. Melko ylpeänä marssin talliin, jossa aloin ottaa Mollylta varusteita pois. Tamma rapsutti päätään kisapaitaani johon jäi epämääräinen, ruskea karvakasa.
    Paljonkohan rahaa tienaisi jos keksisi koneen, jolla voi irroittaa hevosista kaiken irtokarvan.

//Ihan jäi nyt ärsyttämään, kun tää tarina tuli sen verran myöhässä, mutta pääasia varmaan että nyt kuitenkin on!😅

• #19062 Vastaus

Aleksi
      Ylläpitäjä
      • Lauman johtaja

Hei kiva kun kirjoitit kisatarinan! Saat 2ep ja 2 kisapistettä

• #19151 Vastaus

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Lauman johtaja

Hallava Cupin kolmas osakilpailu käydään sunnuntaina 22.9. klo 12 alkaen. Tällä kertaa vuorossa on koulu sekä hoito-osuus. Päivä aloitetaan hoitokilpailun teoria-osuudella, jossa tällä kertaa käydään asioita hevosen hyvinvoinnista, sekä varusteiden huollosta. Teorian jälkeen on vielä käytännön osuus, joka tälläkin kertaa suoritetaan yksi kerrallaan eri suorituspisteissä. Tehtävinä on muun muassa suitsien puhdistus ja kokoaminen, hevosen juoksutus, pikkulapsen auttaminen selkään ja jalustimien sekä satulavyön säätäminen. Kun hoito-osuus on saatu suoritettua, alkavat siitä tunnin päästä koulukilpailut. Verryttely tapahtuu maneesissa ja itse kilpailusuoritus kentällä. Suoritus aloitetaan koulu-aitojen sisäpuolelta, valmistautuva ratsukko saa kävellä kentän toisessa päällä.

Tulokset
    Koulu
    1. Elina – Celle 10p
    2. Kassu – Olmi 8p
    3. Niko – Väiski 6p
    4. Nio – Fonzie 4p
    5. Elyssa – Sissi 2p
    6. Alva – Hauska 1p
    7. Rhea – Tähkä 1p

Hoito
    1. Alva 10p
    2. Nio 8p
    3. Sora 6p
    4. Elina 4p

• #27590 Vastaus

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Lauman johtaja

Hallava Cupin neljäs osakilpailu käytiin 6. lokakuta klo 13 alkaen.

Tulokset
    1. Sora – Vaakku 10p
    2. Emily – Molly 8p
    3. Kassu – Olmi 6p
    4. Elina – Celle 4p
    5. Nio – Fonzie 2p

• #28583 Vastaus

Aleksi
    Ylläpitäjä
    • Lauman johtaja

Hallava Cupin viides osakilpailu käydään sunnuntaina 20. lokakuuta klo 10 aloittaen kouluosuudella. Tällä kertaa sekä verryttely, että itse koulurata ratsastetaan maneesissa sateesta ja litimärästä ulkokentästä johtuen. Maneesiin saa saapua klo 9:40 verryttelemään, hevosten tulee olla kävelytettyinä ennen sitä. Kisasuoritus aloitetaan kouluaitojen sisäpuolelta. Tällä kertaa tuomarina toimii ulkopuolinen koulutuomari Linda Koivusaari.

Kun kaikki radat on ratsastettu ja pisteet laskettu, kutsutaan kaksi parasta ratsukkoa palkintojen jakoon. Villin kunniakierroksen jälkeen on aika hoitaa hevoset talliin. Muiden kootessa kouluaitoja takaisin varastoon, hoitokilpailuun osallistuvat suorittavat teoriaosuuden, joka käsittelee tällä kertaa hevosen ruokintaa ja lääkintää. Puolen tunnin monivalintatehtävän jälkeen siirrytään taas käytännön pisteille, joissa tällä kertaa pyydetään mm. valmistamaan listan mukaan jonkin hevosen iltaruuaat, ottamaan kolmen hevosen laumasta yksi hevonen sisälle, valitsemaan säähän sopiva loimi ja loimitettava yksi hevonen. Kun pisteet on laskettu ja paras palkittu, pääsevät kaikki kisaajat lämmittelemään tallitupaan kaakaokupposen äärelle.

• #31755 Vastaus

Kiia
    Osallistuja
    • Postauksia: 5
    • Maitovarsa

Eli Kiia & Oreo mukaan nyt kouluun HeB ja hoitokisaan, sit kans esteet kun ne tulevat. 🙂

Vastaa aiheeseen: Hallava Cup 2019

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Tietosi: